Топ новини:

Борис Роканов: „Облепянето на поезия по фасадите се оказа хулиганска проява“

22 Ноември 2019 коментара Паулина ГЕГОВА;
Борис Роканов: „Облепянето на поезия по фасадите се оказа хулиганска проява“

Общинска охрана и полицаи спряха акцията, одобрена от Фондацията, на автора да застеле Главната със съвременни стихотворения

В крайна сметка стиховете се залепиха по общински сгради и стълбове за афиши

Фондацията така и не дава адекватно обяснение защо проектът на поета Борис Роканов е бил прекъснат

Чудили ли сте се как протича де факто един процес за одобряване и изпълнение на проект към ЕСК Пловдив 2019? През годините Фондацията отпусна много отворени покани, към които кандидатстваха не един или двама български и чуждестранни творци. Някои от тях бяха приети радушно, други отхвърлени. Но често се случваше и друго – един проект да бъде одобрен, а в процеса на работа тотално да се видоизмени заради технически и финансови причини, инфраструктурни проблеми, капризи и кой знае още какво. Много често заложеното в Апликационната книга изобщо не отговаря на докараната до финал действителност.

Как протичат нещата зад кулисите ни разказа кураторът Борис Роканов, който има два включени в официалната програма към Фондация „ЕСК Пловдив 2019“ проекта. Първият - „Хоровете на Пловдив“ минава гладко, но затова пък вторият - „Манускрипта 39“, ще остави горчив привкус в кураторската му кариера, много ядове, чувство за несправедливост и скандали. Проектът „Манускрипта 39“  представлява огромни листове със съвременната поезия на авторите Ани Илков, Белославка Димитрова, Борис Роканов, Владимир Левчев, Диана Маркова, Ивайло Добрев, Иван Цанев, Иво Рафаилов, Лора Динкова, Мария Калинова, Надежда Московска, Рене Карабаш, Румен Денев, Силвия Чолева, Стефан Икога и Ясен Василев. По първоначална и финансирана идея стихотворенията трябваше да се разлепят по продължението на цялата Главна улица на 16-ти октомври, но когато дойде време за изпълнението, проектът беше прекъснат, а на твореца му бе забранено да разпъне манускриптите. Стигна се дори до намесата на полицията. Борис Роканов подписа и предупредителен протокол и бе прогонен най-безцеремонно от органите на реда.

Но как започва всичко? През 2015-та той и партньорите му от „Ромфея - Ватев, Шишманов и сие“ кандидатстват за финансиране на масов проект под името „Манускрипта“, който включва внезапни, тип flash mob, пърформанси като театър, концерти, танци, рецитали на поезия, с концепцията да се случват по различните гари в Пловдив, включително аерогарата. Стихотворенията, с който щеше да се застеле Главната, също. Целият проект възлизал на 250 000 лв. След като е орязан от международното жури, остава само идеята за ръчно написания „папирус“ с бюджет от 50 000 лв.

Изкарани са всички разрешителни от зам. кмета по обществения ред към 2016-та Георги Маринов и от ОП Чистота. През 2017-та проектът се закучва заради конфликт на интереси във Фондацията с Камен Шишманов от „Ромфея - Ватев, Шишманов и сие“, който по това време е зам. председател на Общински съвет. Самият той пуска сигнал срещу себе си до Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика. Почва разследване, а решението е, че няма конфликт на интереси между двете страни. То е издадено през 2019-та година, което обновява изпълнението на задачата. Почват нови вадения на разрешителни, финансови програми, отчети, документации. Датата се променя на 24-ти май, после на 6-ти септември и накрая на 16-ти октомври, непосредствено преди предизборната ситуация. Фондация „Пловдив 2019“ пуска информация до медиите за пресконференция за събитието, но два часа по-късно на Борис Роканов се обажда изпълнителният директор Кирил Велчев и му заявява, че проектът се замразява. Обяснение защо не получава!

„Същата вечер се видяхме с него, но осъзнах, че комуникацията не е добра. Заявих им, че въпреки забраната аз ще бъда на посоченото място и час и ще изпълня идеята, по която работихме толкова усърдно.“, споделя авторът.

От Фондацията предлагат на куратора Роканов и бенифициента Шишманов ново споразумение, което артистът отхвърля, но Шишманов подписва. На Роканов се обажда шефът на Общинска охрана и го предупреждава, че няма право да лепи, защото разрешението, което е получил преди години от зам. кмета Маринов, не е съгласувано с новия заемащ поста - Йордан Ставрев и поради това е невалидно.

Ляга се върху чл. 9 от наредбата за осигуряване на обществения ред, която се отнася за разлепянето на афиши и плакати на нерегламентирани за това места. Въпросите, които Борис Роканов задава, са редно ли е решението да се анулира в последния момент, защо международната комисия мълчи и защо, след като е незаконно да се лепи настилката, проектът изобщо е бил одобрен. Разбира се, отговори няма!

Вместо да се откаже от порочния кръг, Борис събира 58 роми и на 16-ти октомври, в 19:00 часа, отиват на Джумаята. Наместват се Общинска охрана и редови полицаи все едно облепването на поезия е хулиганска акция.

„Когато попитах къде е регламентирано да се лепи, никой не можеше да ми отговори. Никой не знаеше! В крайна сметка изтеглихме датата за 10-ти ноември. Изпратих писмо и процедурата пак се задейства. Събрахме се със силовите структури на Общината и решихме, с много компромиси, да облепим стиховете върху фасадите на общински сгради.“

Такива се оказват стълбовете за афиши, което отново не е според водените преговори. В крайна сметка Борис Роканов избира пет-шест имота в квартал „Столипиново“, в ж.к. „Тракия“, в „Западен“, „Южен“ и прочее. Хартията е залепена с тапетно лепило на водна основа, което се маха изключително лесно, и е с обща дължина 5 километра. Поетичните думи се превърнаха не само в част от ЕСК, но и в протест, който на 10-ти ноември 2019-та стои все така социално както преди 30 години.

                       

                       

„Искам да питам Фондацията, ако бях предложил да облепим с поезия само стълбовете за афиши, оградите, трабите и металните ограждения, дали проектът „Манускрипта 39“ щеше да бъдер одобрен и да получи субсидия от международната комисия? Мисля, че не! И  защо Светлана Куюмджиева не застана зад проект, който не само тя, но и още четири уважавани експерти са харесали и одобрили? Това, че тя трепери за мястото си, разбирам, но защо подронва и авторитета на проф. Ханс Дитрих Шмит, на Надя Гризо, на външните експерти Нели Стоева и д-р. Мирослава Тодорова. Не смята ли, че подобно лекомислено отношение към сериозни проекти от страна на месното чиновничество омаловажава и дискредитира мисията на твореца и самата идея за чисто изкуство. Нека припомня, че за злополучното откриванена на Европейска столица на културата Пловдив 2019 беше затворен булевард "Цар Борис Обединител" за седмици, а една художествена проява на Главната беше забранена и се стигна на косъм до етнически конфликт.“

Интересен факт е, че се очаква местното управление да свика голяма част от културната гилдия за обсъждане на заключителното, грандиозно събитие на Европейска столица на културата. Борис Роканов не е повикан да се присъедини към колегите си, въпреки че е куратор на два от най-популярни и обсъждани проекта на ЕСК Пловдив 2019. Интересен факт е, че ако влезете в сайта на Фондацията и потърсите информация за Манускрипта 39, няма да откриете нищо. Страницата ще се зареди с Error 404”. Интересен факт от последните дни е и, че на първото заседание на новоучредения Общински съвет се гласува за спирането на отворената програма „Наследство“, която постави в неравностойно положение творците, които биха искали да кандидатстват по нея. Решението се взе с 50 гласа „За“, което е прецедент за единодушие.

Интересен факт е, че ако сравните изразходваните средства и добавената стойност на двете Европейски столици на културата за 2019, Пловдив и Матера, само срещу 42 584 евро годишен бюджет месните творци от Матера са донесли световна публичност на градчето сред 2 400 000 000 човека интересуващи се от култура, докато за нашите участници от ЕСК Пловдив 2019 не се знае каква е добавената стойност. Месни пловдивски творци като Недялко Славов, Божана Апостолова, Александър Секулов , Снежана Фурнаджиева, Станимир Видев, Румен Жеков и много други,  за разлика от месните творци в Матера, си седяха по домовете. Някои от тях попаднаха по средата на скандали и разправии, които създадоха разединение между културния и управленчески живот на града.

Интересен факт е, че наградата на ЕК „Мелина Меркури“, която по принцип се дава на екипа осъществил проекта Европейска столица на културата, в случая с Пловдив 2019 се даде за съдържание - тоест за нови проекти през 2020 и 2021 година. Това е знак от Европейската Комисия, че експертите от ЕСК Пловдив 2019 не се си свършили работа. Очакват се окончателни решения за съдбата на Фондация „Пловдив 2019“ и в частност за УС.

 

тагове: борис роканов, поезия, фондация пловдив 2019, еск, полиция, общинска охрана, оп чистота, манускрипта 39