Топ новини:

Жюстин Томс: „Едно е да си на заплата, друго е ти да я даваш”

30 Март 2015 коментара Петър Дяксов;
Жюстин Томс: „Едно е да си на заплата, друго е ти да я даваш”

След първите две издания на „Първи стъпки в бизнеса” (през март и ноември 2014 г.) младежките организации в Пловдив се поздравиха с най-успешния си форум

Събитието се проведе в Аулата на Технически университет – филиал Пловдив и събра студенти и млади предприемачи с представители на бизнеса, които споделиха своя опит от практиката, както и безценни съвети и идеи. Без много да се обясняваме ще ви споделим, част от това, което представиха някои лидери пред младата аудитория на JCI и AIESEC Пловдив. 

Миглена Каканашева: 

„Когато за теб работят 60 човека, не можеш да си позволиш да бъдеш слаб, да се сринеш, защото носиш отговорност за тях и семействата им.”

Млада, красива, интелигентна, амбициозна и успяла, Миглена Каканашева е собственик и основател на модната дамска марка „MEGZ“. 

Според нея тайната на успеха се крие в това да имаш ясна концепция за компанията още от създаването й и да не спираш да се интересуваш от новостите в бизнеса. Успешното управление на такъв голям екип тя постига чрез ясни правила и стройна организация – всички правила и задачи, както и начина на работа на всяко едно звено, са лично написани от нея. Справедливото отношение към хората също е от значение. Както казва тя: „Порицавай екипа, но хвали конкретния човек.”

Въпреки че е перфекционист, който обича да си върши работата сам, тя е разбрала, че в даден момент делегирането на задачи е от съществено значение, защото лидерът трябва да има време да мисли за развитието на компанията, а не толкова за ежедневните дребни проблеми. Но, невинаги вижданията на лидера съвпадат с тези на големите клиенти - когато работиш за някой по-голям от теб, трябва да спазваш неговите правила.

Клиентите за нея са най-важния показател за успеха на бизнеса. Затова прави всичко възможно да остави добро впечатление дори у недоволните клиенти. А, що се отнася до бизнеса и ролята на семейството в него, тя споделя, че семейният бизнес не е лесно начинание, а, за да бъде то успешно, водещият трябва да е един, а останалите да го следват.

Стефан Ставрев:

„По-добре е да създадеш приятелство, основано на бизнес, отколкото бизнес, основан на приятелство.”

Млад предприемач и собственик на TRI Soft. Стефан Ставрев има дългогодишен опит в проектирането и разработването на интелигентни системи и игри.

За Стефан Ставрев стартирането на бизнес не трябва да се основава на лични взаимоотношения. Според него пари могат да се изкарват по много начини (много от които – законни), възможностите за развитие са не една и две, но въпросът е какво е това, което ви мотивира, това, което ви доставя удоволствие. За да бъде бизнесът ви успешен, трябва да имате добре оформен план и да запазите идеята, която ви е мотивирала да стартирате. Важно е да не се отказвате, защото: „Успял не е човекът, който има най-доброто образование, а този, който не се е отказал.”

В бизнеса си той залага на дългосрочните взаимоотношения, както вътрешнофирмени, така и с клиенти и контрагенти. За него клиентът не е длъжен да знае. Клиентът е длъжен да си плати – затова е важно всичко да му се обяснява на достъпен език. В неговата сфера, обаче, пазарът все още е консервативен и трудно приема нови идеи, въпреки очевидните им предимства.

Жюстин Томс:

„Едно е да си на заплата, друго е ти да даваш заплата.”

Майка, преподавател, автор и абсолютен професионалист – Жюстин Томс е непоколебим пример за истински успялата жена в България.

Своя предприемачески път Жюстин Том поема след Виденовата зима, в която, като асистент в университет, получава заплата от 4 долара на месец. Стартира бизнеса си с три компютъра и един принтер в мазе в София (96-97 г). Според нея собствениците на бизнеси са самотници и затова подкрепата на семейството е много важна, както в личен, така и в професионален план.

Като жена, тя влага емоция във всяко начинание, но не може да не се съгласи, че част от играта да правиш бизнес е да си готов в даден момент да го продадеш, защото истинската оценка за бизнеса ти е някой да пожелае да го купи. И, въпреки че не всички реализирани проекти са успешни, не трябва да се отказваме, защото провалът всъщност е важна част от пътя на предприемача.

За да се роди една добра бизнес идея, според Жюстин Томс, е нужен фокус и време, а експериментирането е това, което отличава успелите хора. Формулата за успех за нея включва мечти, много работа, екипност и нестандартно мислене.

Росица Касабова:

„Във всеки бизнес важни са хората – те са подкрепа и път към успеха.”

Пето поколение винар, Росица Касабова е собственик на винарска изба Вила Винифера, която възражда духа на традицията, която съпътства виното и пренася успеха на избата на световно ниво.

Стъпила върху постиженията на предците си, Росица Касабова надгражда върху тях, създавайки своя продукт с любов и добро отношение към всички – клиенти, работници, доставчици. Виното за нея е философия, то е тясно свързано с традициите и затова тя отбелязва важните етапи по приготвянето му (Трифон Зарезан и гроздобер) с много емоции и в духа на българските традиции.

В нейния свят важно е не какво печелиш, а какво си вложил, дали направеното ти носи удоволствие, защото: „Всяко нещо, което правите, ако го правите с любов, то ще ви хареса.” Според нея сме склонни да помним трудностите, но те са присъщи на всички, а постиженията са лични, уникални и на тях трябва да се радваме.

Целеустремена и изпълнена с доброта и надежда, тя не гради бизнеса си върху омразата и за нея успехът не е на всяка цена. Доказва го фактът, че на работното си място е забранила да се говори срещу конкуренцията.

Емил Георгиев:

„За да си успешен, трябва да насочиш старанието си чрез креативност да постигнеш висока отличителност.”

Адвокат и представител по индустриална собственост, Емил Георгиев е собственик на бутиковата адвокатска кантора Регюлиджънс, специализирана в сътрудничеството с компании от областта на информационните технологии, електронния бизнес, медиите, маркетинга и рекламата.

Емил Георгиев ни разяснява световната свързаност и технологичния напредък, два фактора, благодарение на които всички ние създаваме съдържание. Всеки наш статус в социалните мрежи може да се разглежда като интелектуален капитал – това е литературно произведение и, като такова, е предмет на авторско право.

Креативността за него е ключът към успеха – за да си успешен, трябва да насочиш старанието си чрез креативност да се отличиш от другите, да видиш себе си като бранд, който трябва да се развива и да печели с индивидуален подход и отличителност.

Неговият съвет към младите предприемачи е да следват мотото „One step at a time” – стъпка по стъпка.

Стефан Горанов:

„Колелеото винаги се върти и затова не трябва да затваряте никакви врати зад себе си.”

(първият от ляво)

Ярка и противоречива личност, Стефан Горанов има предприемачески дух още от ранна детска възраст. С над 20-годишен опит в бизнес средите, той е ментор в първия по рода си творчески комплекс в България – ИНКУБАТОР

Стефан Горанов е имал не една възможност да се развива в чужбина, но е избрал да остане в България. В бизнеса е воден от чувството за справедливост – да даваш от себе си на тези, които го заслужават е важен елемент от веруюто му. За него бизнеса и семейството не са взаимоизключващи се, но, когато става дума за съдружие, опитът му е горчив и предпочита да ръководи бизнеса си сам.

При него грижата за клиента е на първо място – дори помага на конкурентите си, за да няма недоволни клиенти, нищо, че не са негови. Според него никога не трябва да затваряме вратите зад себе си, защото колелото се върти и не се знае кога ще срещнеш отново човек от миналото си.

Основен стълб на успешно работещия бизнес според него са хората: „Може да имаш много пари, най-хубавите машини, но, не намериш ли подходящите хора, с които да работиш, все едно нямаш нищо.”

„Първи стъпки в бизнеса 3” беше организирано с подкрепата на AIESEC Пловдив, сдружение „Младежки глас“ – Пловдив, Start-It-Smart Plovdiv, 9 Academy, Технически университет София – филиал Пловдив, ABLE, Център по предприемачество – град Пловдив и MediaCafe. Официален спонсор на събитието беше дистрибутора на маркови парфюми – Венера Козметикс, а кетърингът беше осигурен от ресторант „Кадифе“ Пловдив.

Фотограф: Димитър Цанков

тагове: Томс, бизнес, лидери, младежки организации, Пловдив, България, JCI, AIESEC, ТУ - София, Стефан Горанов, работа, кариера