Топ новини:

Дигиталното поколение - изборът между съществуваща реалност или виртуална

07 Ноември 2018 коментара Наталия МАЛАМОВА ;
Дигиталното поколение - изборът между съществуваща реалност или виртуална
- Zdr
- Kp
 
Трудно общувам с него. Почти не ме чува. И трябва да се разкрещя, или да играя театър за да привлека вниманието му – споделя това Яна, майката на 17 годишния Мишо.
 
Стигнала съм до там, че му пиша във Viber или Messendger – „ Масата е сложена. Ела да вечеряме“. Както и да е, аз все пак се старая, търся начини да общуваме. Баща му не иска и да чуе. В постоянни конфликти са с него.
 
За кратко Яна замълча. След това изсипа купища въпроси.
 
- Може ли да се направи нещо? Мога ли да стигна до сина си? Как да го накарам да ме чуе? Аз ли някъде греша?
 
Това са въпросите не само на Яна, но и на много родители, които имат у дома тинейджъри или младежи до към 25 години. Едни от тях търсят варианти да се сближат с децата си, като се държат приятелски. Други ги отхвърлят, защото не ги разбират. Не могат да приемат, че тези деца не четат. Говорят кратко или почти липсва реч. Не играят навън. Играят, но във виртуалната реалност. Постоянно са прде някакво устройство – телефон, лаптоп, таблет. Седят един до друг в автобуса, не говорят, а си чатят.
 
Често чуват за себе си, че са материални. Правят нещата само, когато иммат полза. Директни са и с огромно чувство за справедливост. Това са поколението Z.
 
Това са родените между 1995 и 2009 година. Те са свободолюбиви. Родили са се в ерата на технологиите. Не могат да си помислят за живот без лаптоп, таблет, телефон. Той е тяхната ценност. А виртуалната реалност в която се пренасят с помощта на технологията е тяхната истинска реалност. В нея има предизвикателства и няма правила. А те мразят да им се налагат  правила и да има изисквания без да им се обяснява защо. В тяхната реалност се чувстват приемани и могат да бъдат такива каквито са.  Там никой не ги държи отговорни защо така са постъпили. 
 
Имат си своите победи.
 
В този свят никой не ги поучава и сочи с пръст. Не им казва какво е правил на тяхната възраст. Как е учил? Защото и в ученето и обработката на информация има разлика. При дигиталните деца ученето става под формата на пъзел. Можеш да превъртиш няколко сайта, да минеш по диагонал и да вземеш само онова, което ти трябва.
 
Те имат силна фотографска памет и запомнят по слух. Израснали са като „специални“, защото в повечето случаи родителите им са организирали живота им.
 
Считат избора за свое право по рождение. Много прагматични, със силна ориентация към кариерата.
 
Но пък им липсват уменията си да общуват тук и сега.
 
Това им създава редица неудобства – с родителите, в училище, в университета. Налага им се да общуват 
с други поколения, които имат потребност от комуникация. Тя ги зарежда.
 
За дигиталните – това е загуба на време.
 
Тяхната директност в отношенията ги кара да започват бързо и още по-бързо да приключват отношения с другите.
 
Но все пак има ли път към сърцето им? Има ли възможност комуникацията с тях да се подобри?
 
Естествено, никога не губете надежда!
 
Трудно ще ги убедите да отидат на курс или обучение по емоционална интелигентност.
 
Късметлии сте, ако сте успяли в ранна възраст да изградите емоционална връзка и сега в периода на тинейджърството да имате комуникация и уважение.
 
Но за всички, които на са успели препоръчвам да създавате заедно преживявания. Използвайте всеки повод, в който те са с вас да се забавлявате. Да печелите доверието им. Да показвате признание.
 
Не виждате ли как умират да се фейснат. Да покажет къде са, с кого са и какво правят!
 
Освен дигитални, те са и деца на преживяванията! Създавайте им ги!

Още от съветите на Наталия може да видите

  • Искам да съм богат на 15 ТУК
  • Разберете ме не издържам ТУК
  • Неудобните въпроси ТУК

Mediacafe.BG стартира нова рубрика "През очите на психолога“. Неин автор е известният пловдивски специалист Наталия Маламова, която има какво да ни каже по най-различни теми свързани с децата, тийнеджърите и разбира се по-възрастните от нас.  

Наталия Маламова е магистър-психолог. Завършила образованието си във ВТУ “Св.Св.Кирил и Методий” през 2005 година. През есента на 2006 година и началото на 2007 година се обучава в Института по позитивна психотерапия за работа с деца в детските модули “Приказна психотерапия”, “Развод и раздяла при родители”, “Агресивно поведение” и др. За времето от септември 2007 до януари 2008 година специализира към Института по позитивна психотерапия, базисно ниво в група с майстор Милена Манова. За предиода от април 2015 година до юли 2015 година се обучава за треньор по личностно развитие в Академията за треньори “Щастлива жена”. Член е на Дружеството на психолозите -BG-RP-0370. 

тагове: психолог, съвети, поколение, деца, юноши, родители, възпитание, учение, училище