Топ новини:

Неудобните въпроси, които задават децата

29 Октомври 2018 коментара Наталия Маламова;
Неудобните въпроси, които задават децата
 - Защо аз пишкам прав, а Мая клекнала? – ме пита сина ми.И не дочакал отговора ми, задава втори въпрос.
 
- И знаеш ли как се появяват бебетата? – гледаме  ококорено с големите си очи и потропва нетърпеливо с крак.  Много се бавя с отговорите.
 
Споделя ми това Ани, майката на малкия любопитко Лъчо в един от разговорите ни по повод на възпитанието. 
 
- Кажи ми – продължи тя – как трябваше да отговоря. Много се замислих. Когато аз бях дете, аз също имах такива въпроси, но зададях ли ги,  моята майка се изчервяваше и се правеше, че не ме чува.
А пък не дай си боже, баба ми да ме чуе, казваше: „ Калпазанка, с калпазанката ти! Ти друга работа нямаш ли? Отивай да играеш.“ – продължи разказа си Ани. И аз подвивах опашка. По-късно от приятелките и от книгите понаучих това, онова.
Но сега ми се иска да мога да отговарям спокойно и без притеснение на въпросите на сина ми. Мисля, че така трябва. 
 
Все още разговорите на тема за половите различия и сексуалното възпитание продължават да създават неудобства на родителите да разговарят с децата си.
 
Поколения наред са израсли с идеята, че щъркела донася бебетата.Дори „ Лека нощ, деца!“ започваше по този начин. Смяташе се, че да се говори по темите свързани с пола и секса е неуместно. Това са теми табу. Особено за момичета. Възпитаваше се в срам и порядачност, което е довело до поколения осакътени сексуално жени.
 
Но днес няма да говоря за това, а ще сложа фокус на днешните деца и защо е важно да говорим с тях по неудобните въпроси.
 
От раждането до 18-месечната си възраст децата се научават на отрицателно и положително отношение към собственото си тяло на база вида докосване и грижа, които получават. Чрез грижовното родителско докосване и обгрижване те се научават да се ценят като същества и се учат какво значи да бъдеш  обичан.
 
Невероятно е, но след раждането до 18-месечната си възраст децата развиват своята мъжка или женска идентичност. Ако детето възприеме единия пол за по-лош или по-добър от другия, то може да приложи тази оценка към себе си. Децата се учат рано, защото получават послания от ранна възраст, още в утробата (има проучвания, които показват, че начинът, по който хората реагират на движенията на плода в корема, се определя от това дали смятат бебето за момченце или момиченце), което продължава до самото раждане.
 
На тази възраст, между 0 и 18 месеца, децата започват да различават така наречената мъжка и женска роля.Откриват половите си органи и започват да се докосват за удоволствие. На тази възраст това не е мастурбация с цел оргазъм.
 
 
Усещането и мнението на детето за тялото му се влияят от начина, по който възрастните реагират на мастурбацията. 
 
В периода между 18-месечна и 3-годишна възраст децата научават езика на частите на тялото и функциите му. Често децата използват думи, с които придават усещане за нещо лошо или срамно, когато говорят за телесните функции или части, вместо да използват думи от всекидневния речник. Защо? Защото родителите им несъзнателно правят така.
 
Защо го правим? Защото и ние сме заучили този модел, да не назоваваме с истинските имена нашите полови органи, а да им даваме смешни имена. Но когато говорим и учим детето си да разпознава частите на тялото си ги назоваваме с точните имена, нали? Например, казваме му коляно, ръка, корем, а не някакви измислени. Тоест още в този период формираме неправилното му отношение и насаждаме чувството му на срам относно половите му органи.
 
 
Между 18 месечна възраст и 3 години децата се научават да възприемат другите съобразно полът им.
В края на 3- тата година детето трябва да е наясно, че тялото му принадлежи и то има право да отказва, когато не му харесва посегателството върху тялото му. 
 
В периода между 3-тата и 5-тата годинка детето показва все повече, че е наясно с тялото си и функциите му. Стават разговорливи и любопитни за всичко, включително собствените им тела и тези на другите.
 
По това време се появява и големият въпрос: „Аз как се появих?“ 
 
Ако вашето дете има смелостта да ви зададе този въпрос, тогава и вие му отговорете с Истината. Не го залъгвайте как щъркелите носят бебетата.
 
Разкажете му неговата история. Разкажете му как мама и тати са се влюбили и са пожелали да имат дете. Разкажете как се е появило това дете. Къде го е носила мама? Колко време? От кой отвор се е появило?
 
В периода от 6 до 9 годишна възраст, ако все пак не сте успели да поговорите по въпросите от интимната сфера, в училище някой от „по-просветените“ съученици на вашето дете ще го направи. 
 
Може би на някои от вас няма да се хареса тази истинска история и ще продължат по стария начин. Ще продължат да разказват историите, които те са чували. Ще оставят своите деца да се образоват сексуално от видеата в нета или от приятели. Но това е все пак избор на всеки един от нас, родителите.
За тези от вас, които обаче вярват, че ние, като родители сме отговорни да се погрижим и за сексуалното възпитание на децата ни ще споделя следните препоръки. Тоест, до какви ползи ще доведат свободните ни разговори по неудобните теми.
 
 
  1. Децата формират правилно отношение към собственото си тяло. Научават се, че всеки орган е важен и е необходимо да полагаме грижи за него. Важно е да имаме хигиенни навици.
  2. Научават се, че могат да откажат докосване по тялото, когато то не им харесва. Да споделят, когато някой непознат  или възрастен се опита да ги докосва. / Всички сме чели за историите за насилване над деца/. 
  3. Разбирайки за половото различие и функциите на двата пола от рано те се научават на зачитане и уважение към противоположния пол. 
  4. Когато говорим по теми свързани със секса е добре да говорим за любов и интимност. Наша отговорност като родители е да изградим правилна представа за взаимоотношенията между половете.
  5. Наричайте нещата с истинските им имена. Разбира се, съобразени с възрастта на детето. Повечето неща могат да се обяснят с прости думи, така че и 3-4 годишно дете да разбере. На тази възраст те много обичат животните. Най-вероятно вече са наблюдавали как са се появили малките котета или пилета и може да си помогнете с тези примери.
 
Кажете им, че хората също са бозайници, но тяхната история е малко по-различна. Тя поставя началото си с любовта.
 
На се срамувайте от неудобните въпроси на децата си. Напротив, бъдете убедени че развитието на детето ви е в правилна посока. А вие като родители имате отговорността да го запознаете и въведете във всички теми свързани с живота.
 
И всяка история за появата на бял свят на дете започва с любовта между мъжа и жената.

Още от съветите на Наталия може да видите

  • Искам да съм богат на 15 ТУК
  • Разберете ме не издържам ТУК

Mediacafe.BG стартира нова рубрика "През очите на психолога“. Неин автор е известният пловдивски специалист Наталия Маламова, която има какво да ни каже по най-различни теми свързани с децата, тийнеджърите и разбира се по-възрастните от нас.  

Наталия Маламова е магистър-психолог. Завършила образованието си във ВТУ “Св.Св.Кирил и Методий” през 2005 година. През есента на 2006 година и началото на 2007 година се обучава в Института по позитивна психотерапия за работа с деца в детските модули “Приказна психотерапия”, “Развод и раздяла при родители”, “Агресивно поведение” и др. За времето от септември 2007 до януари 2008 година специализира към Института по позитивна психотерапия, базисно ниво в група с майстор Милена Манова. За предиода от април 2015 година до юли 2015 година се обучава за треньор по личностно развитие в Академията за треньори “Щастлива жена”. Член е на Дружеството на психолозите -BG-RP-0370. 

тагове: жанет 45, издание, издателство, автор, дете, бебе