Топ новини:

Андрю Ким: Пловдив може да се превърне в карнавален център (СНИМКИ)

24 Януари 2019 коментара Паулина ГЕГОВА;
Андрю Ким: Пловдив може да се превърне в карнавален център (СНИМКИ)

"Пловдив може да се превърне в карнавален център, ако се влага в култура и след 2019-та"

„Парадът кани всеки, който желае, да се превърне в артист, без ограничения. Той превзема улицата и я освобождава.“, разкрива корейският кукловод под тепетата

„Царицата е някъде на бал,
а царят с друга страстно се целува…
Животът ни е само карнавал.
И в него пешките не съществуват.“
(из Добромир Банев)

Животът наистина е карнавал, който не искаме да свършва. Но, ако всеки ден беше карнавал, той щеше да изгуби чара си и онази магия, която ни опиянява. Пловдив не е Венеция, не е Берлин, нито Рио, но съвсем скоро ще опита от горчиво-сладките глътки на карнавала. От непознатите цветове, от огъня и тайната на маските. От онзи унисон на плътско превъплъщение и душевна свобода. 

На 4-ти май Пловдив за първи път ще има своя карнавал, по-известен като Айляк парад. Една фиеста на сетивата, но и на свободния полет на емоцията. По него се работи от месеци – творят се костюми, привличат се артисти, обучават се непрофесионалисти, създават се илюзии, пречупват се граници и се трошат зазидани стени. Проектът на Фондация „ЖАР театър-изкуство-култура“ влезе в апликационната книга на Пловдив 2019 и за сега се очертава като едно от водещите събития за годината. Пламен Георгиев, част от театъра и един от главните организатори, очаква в парада да се включат над 400 души. Разделя се на три разновидности на „айляка“ – айляка като хармония сред природата, айляка като статус и айляка като свобода на духа. Отворен е за всеки, който иска да забрави за ден самоличността си и да се превърне в нещо друго. Няма значение възраст, пол, етнос, религия. Има значение единствено желанието и въображението. 

Поради тази причина през определени периоди се организират отворени работилници в #СКЛАД в Тютюневия град. Там магията се превръща в реалност, а в момента приключва авторският клас на Андрю Ким – кукловод и майстор на кукли от корейски произход, който е напуснал страната на шестгодишна възраст и заминава със семейството си за щатите. Там научава занаята до перфекционизъм, а понастоящем работи в Англия, където основава handamade parade. Андрю ни гостува седем дни, през които с общо девет художника, сценографи и артисти във визуалното изкуство изработва три големи птици – един от основните елементи в третата част на Айляк парада. 

Ето какво разказа световно признатият творец пред MediaCafe:

Андрю, добре дошли в България. Как се чувствате в Пловдив и защо решихте да дойдете?

Това е първото ми посещение в България и, да ви призная, си прекарвам много приятно. Пловдив е красив град. Удоволствие е да се запознавам с жителите му, да работим заедно по куклите. Всъщност, с Пламен се запознахме на моя HANDMADE парад в Англия, където той беше гост артист. Много му допадна начинът, по който ние работим с общността и реши да направи нещо подобно в България, защото идеята за парад тук е по-чужда и нова.

Две години водехме разговори, обсъждахме практически модели. Когато Пловдив стана Европейска столица на културата, идеята пасна перфектно на концепцията. Покани ме да дойда за два кръжока. На този уча артистите на определени базови умения. Ще се върна през април, когато те ще са довършили започнатото и ще са създали нови неща. Тогава ще проведем отворени работилници за гражданите, за да създадем костюми за семейства и за всеки, който иска да се включи в карнавала. Накрая ще се върна десет дена преди него за последни щрихи и, разбира се, за да бъда част от него.

Разкажете ни за куклите, които създавате в момента. На какво научихте българските си колеги?

Специалността ми е гигантски кукли. Уча ги на два различни дизайна. И двата са с раници, но първият е за един човек, а вторият се управлява от трима души. Изработваме три големи птици - символ на свободата. Единият модел ще е от текстил, а другият от пластика, от която ще излизат крила. 

Научих ги как да правят големи скулптури. За целта е нужна армировка, която да поеме тежестта. Нашата е от дърво и жица, върху която ще се работи с глина и хартия. Птиците ще се издигат над 3 метра и мисля, че ще стоят много красиво в карнавала. 

А Вие успяхте ли да научите нещо от тях?

Хаха, да! Преживяването винаги е ново, когато работя с различни култури. Опитах непознати ми, до сега, храни. Непознати напитки. Интересно е, особено когато творим заедно. Тук, в Пловдив, се научих да се приспособявам към вашата среда, защото много от материалите, с които работя, са трудни за намиране.

Например, банелите на едни обръчови поли не са от найлонови тръби, както по принцип. Вместо бамбук, използваме пръчки за простор. Понякога е нужно да импровизираме, да се приспособяваме. В Америка ако ми е нужен бамбук, просто ще си го отрежа от двора на някоя къща, но тук няма. 

Какъв е смисълът, истинската ценност на карнавала, освен че разширява социалния живот на хората?

Живеем в свят, в който изкуството не е толкова достъпно за хората. То се случва в театрите, в музикалните зали, в галериите. Задължително трябва да си платиш, за да се доближиш до него. Така то ограничава себе си и тези, които искат да го създават. За мен това е проблем. Но парадите разчупват тези бариери. Те канят всеки, който желае, да се превърне в артист. Поставят изкуството на места, нетипични за него, неочаквани. 

Трябва да подчертая, че карнавалите не са само за деца. Нито само за професионалисти. Актът на креативност е толкова есенциален към човешката природа, а имаме толкова малко възможности да я приложим. Парадът е мястото за тях. Парадът превзема улицата и я освобождава. 

Казват, че маската разкрива истинската същност на този, който я носи. Защо се получава тази промяна?

Мисля, че живеем с много социални правила и очаквания. Традицията на карнавалите е тясно свързана с маските. Във вашата култура също има такива обичаи. Носим ги, защото позволяват на скритата част от нас да се покаже. Може да е заради магията, може да е на духовна основа, не знам. За мен няма религиозно обяснение, просто извлича една различна реалност наяве. Извежда ни извън всекидневието, позволява ни да бъдем това, което искаме или пък да изследваме нови истории.

Смятате ли, че Пловдив има потенциал да се превърне в основен европейски карнавален град? 

Зависи от много неща. Виждам, че в Пловдив живеят много креативни хора. Самият град е въодушевен от културната година, която го очаква. Но, за да се постигне постоянство, трябва да се осъществи комбинация между хора с енергия, които искат да създават изкуство и общност, която е готова да го приеме, да го подкрепи, да има нужда от него и да му направи място. Тази година е специална, но в бъдеще трябва да се отделя общински бюджет.

Реалността е, че един парад има нужда от бюджет, от пространство за подготовка, нуждае се от инфраструктура. Всички тези елементи трябва да работят заедно. Но мисля, че умният град знае, че инвестицията в културата, не е само инвестиция в нея, но и в развитието на бизнеса и икономиката. 

тагове: пловдив, карнавал, скулптури, handmade, англия, парад, забавление, деца, кукли, артисти