Топ новини:

Елин Рахнев: И Роналдо и Чехов променят платформата на света

24 Септември 2017 коментара Илия ДИМИТРОВ;
Елин Рахнев: И Роналдо и Чехов променят платформата на света

Елин Рахнев е поетът, който подлуди хиляди с „Канела“, но е и драматургът, който разсмя, а после мрачно замисли още толкова с режисирането на пиеси като „Дубльори“ и „Фенове“

Елин Рахнев не знае как да се държи, когато го обичат, и тогава кръвното му налягане се омесва с птиците, но скоро след това се напива в сектор Г или на Ноу Камп, където е бил убеден, че ще умре в неделя следобед. Знае, че за да пишеш поезия, трябва да си се родил на сто години и да си умрял на една, но самият той понякога е на една, друг път на сто и никога не се балансира.

Елин Рахнев е свързан достатъчно много с Пловдив, за да минава оттук все по-често, най-вече през септември, когато се провежда и големият театрален фестивал „Сцена на кръстопът“, чийто креативен директор е Елин. Тук ще го очакват винаги и галерията на художника Кольо Карамфилов, както и много приятели.

В момента Пловдив е мястото, където човек от време на време може да види безкрая. – ни казва той

Срещаме се с Елин Рахнев не единствено заради фестивалните седмици на Сцена на кръстопът, не единствено заради новата му пиеса „Ако Роналдо беше Чехов“, ами и защото е есен и без неговите думи пейзажът на есента по света ще е някак непълен.

Пловдив в последните години е арена на прекалено много културни прояви, събития, фестивали. Имам усещането, че това масово занижава качеството на цялостната културна среда тук. Може ли в този ред на мисли, Сцена на кръстопът като утвърдил се фестивал, да бъде някакъв компас за стойност?

В Пловдив вече има проблем от пренасищането на арт. В един момент градът ще изгърми. Той не може да поеме всичко това. Трябва някаква елементарна регулация. Това, че има много неща, не означава, че пейзажът е артистичен. Това е просто едно пренасищане. Сцена на кръстопът ще бъде компас, когато има не по-малко силна съпътстваща програма. Усещането за един фестивал не е само да подредиш едни представления в 2 седмици, важно е и какво се случва по бреговете на тези представления. Този фестивал, въпреки че е на 21 години, има нужда от своето движение и развитие. Иначе Пловдив е пълен с компаси. Тук и една малка галерия може да бъде компас, един човек може да бъде компас, има много компаси и това прави градът безвремие.

Какво мислите за тазгодишното издание на Сцена на кръстопът?

Тазгодишното издание на фестивала като човек, който се смята за средно театрално интелигентен, смятам, че това е много добра селекция. Не всички години селекцията е била толкова добра. Сега има какво да се види в цялостното движение на фестивала. Усеща се пулс, който се движи. И нещо много важно – има голям интерес към представленията на Голяма сцена и винаги камерните представления остават в сянка. Това трябва да се промени. Много театри вече се притесняват да правят камерни представления поради факта, че не могат да пътуват. Правиш камерно представление и трябва да отидеш да го играеш на друго място на голяма сцена и то се загубва.

Защо Роналдо е важен колкото Чехов?

И Роналдо и Чехов по някакъв начин променят платформата на света. Аз не съм от феновете на Роналдо, но той също е от хората, които пукат пространствата, пукат от време на време облаци, независимо дали е с футболна топка. Театърът пък щеше да бъде по-излишен без Чехов. Така те по някакъв начин се събират и намират своите пресечни точки.

Винаги сте имали особено отношение към футбола и сте го опоетизирали. В стихосбирката „Октомври“ пишете, че сте сигурен, че ще умрете на Ноу Камп. Кога футболът се превръща в литература – в поезия, в изкуство, в някакъв смисъл на всичко?

Преди да отида за пръв път на Ноу Камп наистина си мислех, че ще умра. Първото ми отиване в Барселона беше на Барса – Реал Мадрид. Беше незабравимо. Футболът е нещо, което може да те промени, може да ти бъде второ сърце. Може винаги да ти носи копнежи, да те натъжава жестоко.

Футболът се превръща в литература, когато усетиш, че е част от сърдечната ти система. За мен футболът е осмото изкуство. Стадионът и театърът са един и същи храм. На стадиона обаче може да видиш по-шарен свят. В театърът светът не е толкова шарен. Величието на стадиона е, че може да видиш накуп събран целия свят, всички сезони на света може да ги вкараш в един стадион. В театъра има малко повече гланц в публиката, има малко по-голяма витрина в хората. На стадиона всеки е малко по-открит, чувствителността е по-видима в енергията.

„Ако Роналдо беше Чехов“ ще бъде играна за пръв път тази вечер в Пловдив. Работите за пореден път с трупата на Хасковския театър. Какво могат да очакват зрителите от тази пиеса?

Вече 4 години съм свързан с Хасковския театър. Това са ми най-щастливите години. Трупата е малка, но пък много вярна, много единна. Това, че пускаме второ заглавие под името Кенан Тополян след „Дубльори“, е вторият процес на едни хора, които се събраха и написаха една пиеса заедно. Това не е дори експеримент, а естествено движение на театъра. Винаги, когато можеш да изкараш от актьора драматурга, се получава много интересно.

„Ако Роналдо беше Чехов“ е интересна и заради заглавието. В нея има и много печал, и много усмивки. Всички неща, които съм правил, са сълза и смях. Не е единствено комедия.

"Ако Роналдо беше Чехов" изпълни Камерна зала в рамките на фестивала "Сцена на кръстопът" и показа как между театъра и футбола има една междинна линия, която по странен, безкрайно смешен, но и сериозен начин не позволява на нито един от двата свята да се разпадне. Автор на пиесата на Кенан Тополян, режисьор е Елин Рахнев, а музиката е дело на Георги Георгиев от "Остава". Участ актьорите от ДКТ "Иван Димов" - Хасково - Иванка Шекерова, Стефан Цирков, Добриела Попова, Стелиян Николов, Николета Малчева, Димитър Атанасов и Петър Влайков.

  • Сцената не пропусна да награди големия драматург Константин Илиев - виж ТУК
  • Повече за 21-то откриване на Сцена на кръстопът вижте ТУК

Сцена на кръстопът се реализира с партньорството на КЦМ

тагове: елин, рахнев, сцена, кръстопът, пловдив, поезия, канела, роналдо, чехов, театър, драматичен