Топ новини:

Юлиян Табаков: Националните есенни изложби поддържат културното ниво на обществото

11 Септември 2018 коментара Надина ЧОЛАКОВА;
Юлиян Табаков: Националните есенни изложби поддържат културното ниво на обществото

Национални есенни изложби Пловдив е най дълго съхранилият се форум за визуално изкуство в България. Артистичен директор на Национални есенни изложби от 2013 година е изкуствоведът д-р Галина Лардева, професор по история и теория на изкуството и декан на факултет Изобразителни изкуства в АМТИИ  в Пловдив.

Представяме ви Юлиян Табаков -  художник, сценограф, режисьор, фотограф и илюстратор. Роден на 2 юли 1975 г. Завършил СХУ за Приложни Изкуства – София, специалност „Детски играчки”, сценография в НХА  „Николай Павлович”, София и скулптура в ENS des Beaux-Arts в Париж. Първата му професионална изява като сценограф и режисьор е авторският спектакъл „Три сестри” по Чехов – постановка на НДТ „Сълза и смях”. Създавал е сценографията и костюмите за редица български и чуждестранни спектакли. Прави няколко самостоятелни изложби в София, Пловдив и Стокхолм, както и илюстрации за детски книги и стихосбирки.

Пред екипа на mediacafe.bg той разказа за значението на Националните есенни изложби Пловдив. Вербалната форма на изразяване не е присъща за него, тъй като най-добре представя себе си чрез различните форми на своето изкуство. Инсталацията на Юлиян се намират в Маазата на двора на къща Хиндлиян, където става дума за интерпретация на пространството отвъд повърхността на възрожденската архитектура.

 - В кое направление на визуалните изкуства най-силно изразяваш себе си и отправяш послания към публиката? 

За мен е без значение, всеки проект определя средствата нужни за неговото най-добро изразяване.  

 - Какво те вдъхновява? 

Всичко.

- Ти си един от авторите, поканени от организатора и куратор Галина Лардева. За първи път ли работите заедно? 

Да, за първи път.

- Национални есенни изложби Пловдив е най-дълго просъществувалия форум за визуално изкуство в България. Какво според теб е значението му за града и за теб, като автор?

Намирам за много важно подобно събитие, за подържане на общото културно ниво. Много важен е фактът, че Есенните изложби са се задържали толкова дълго говори сам за себе си. За мен участието беше важно като автор, а самата локация истинско предизвикателство.

- Какво послание искаш да отправиш към публиката през призмата на темата на тазгодишните есенни изложби - "Отвъд повърхността" ? 

Може би да се опитат да погледнат одвъд нея - повърхността (дано да съм успял поне от малко).

 - Чрез кое изкуство контактуваш най-пълноценно с публиката? 

Нямам предпочитания.

- Какви проекти ти предстоят от тук нататък?

Есенна соната от Бергман в Стокхолм, Русалка от Дворжак в Сент Гален и Мигновения в Баня Старинна в Пловдив в рамките на Европейска столица на културата.

Маазата е било пространство, където собственикът на къщата навремето си е държал имането. И Юлиян казва, че за него е било важно да осмисли това пространство.

Концепцията е свързана с пространството и аз съм част от него. Аз да го допълням и то мен”, казва той. На горния етаж има едно прожектирано пано с птици, което символизира свободата. А на долния етаж са кутии, част от дипломна работа на Юлиян в Париж, които символизират затворените пространства. Там е сменил настилката на пода и осветлението, а на стената са портрети с приличащи си лица, които са безполови.

„Идеята беше като в метрото, че остават безлични лицата. И че след 300 години като видим на пра - прародителите си портретите, няма да знаем кой е мъж и кой жена. Всички са унисекс, без коси и ако не сложиш съответните прически всеки може да наклони в дадена посока. Но другото е, че колкото е по-голяма тълпата, толкова повече се обезличава индивидът в нея. Което е нормален процес, но болезнено за едно такова общество със силно обособено его като западното и ние като опитващи се да го достигнем”, казва художникът пред сайта въпреки.com.

Може да разгледате творбите на Юлиян Табаков в къща Хиндилян до края на септември.

тагове: пловдив, есенни изложби, картини, художник, мазаата, галина лардева, стар град, култура