Топ новини:

Снежана Фурнаджиева: Кметът Тотев ни излъга!

24 Юли 2019 коментара Паулина Гегова;
Снежана Фурнаджиева: Кметът Тотев ни излъга!

Вчера Дружеството на пловдивските художници е получило писмо, с което става ясно, че Общински съвет е променил статута на галерията на ул. „Гладстон“

Екипът на испанска изложба е водел преговори с Фондацията за предоставяне на материалите по нея, когато е била отстранена от галерията на ДПХ

Както стана ясно вчера, настъпиха неочаквани и дори скандални промени, относно новопостроената галерия на ул. „Гладстон“ 32. От години тя се използва безвъзмездно от ДПХ – Дружеството на пловдивските художници, но сега кметът на Пловдив – г-н Иван Тотев промени решението си, като отдаде стопанисването на г-н Красимир Линков – дългогодишен директор на Градска художествена галерия Пловдив.

Това решение хвана напълно неподготвени, както членовете на Дружеството, така и пловдивската общественост, начело с множество културни куратори и дейци. Поради тази причина, председателят на Дружеството Снежана Фурнаджиева пусна до медийното пространство отворено писмо, в което изказа опасенията си, както и твърдостта на Дружеството, че ако Общината не изпълни подписания през 2017 година меморандум между двете страни, ще се стигне до съд. Проблемът се задълбочи още повече от факта, че поради създалата се патова ситуация три, от заложените от ДПХ, изложби в галерията отпаднаха без предупреждения. Една от които на международно ниво, с участието на испански художник и концерт от световно равнище.

Срещнахме се с г-жа Снежана Фурнаджиева, за да ѝ дадем възможността да разкаже за случая и за бъдещите действия на Дружеството. Вижте интервюто по-долу.

- Какви бяха очакванията ви от Община Пловдив, относно новата сграда на галерията?

Очакваше се, че след като завърши строежът, меморандумът ще бъде в действие. В него е написано точно и ясно: „Общината се задължава, след въвеждането на експлоатация на новата галерия, да я предостави безвъзмездно на Дружеството на пловдивските художници“. Първоначално говорехме за седемгодишен срок, но както виждате, това не се случва.

Всъщност, именно изказването на кмета, че залите не се дават без пари и ние трябвало да си плащаме наем, но не сме го правили, предизвика реакциите ми, защото от години сградата ни е дадена за безвъзмездно ползване, но г-н Тотев реди лъжа след лъжа. От всичко най-много мразя лъжите!

- Какви са действията на кмета и администрацията след разпространението на отвореното писмо и евентуалното стигане до дело?

За сега, няма реакция пряко към нас. Вчера получихме писмо, което доказва поредната непочтеност. В него пише, че през месец януари Общински съвет е направил заседание, на което е било гласувано сградата да се превърне в публично-общинска собственост. За да ни я дадат безвъзмездно, тя беше частно-общинска. Това е поредната пречка за нас.

- Проведоха ли се някакви разговори между вас и директора на Градска художествена галерия? Знае ли се неговото становище по казуса?

В единствения ми разговор с него, му зададох въпроса защо са изхвърлени нашите изложби и защо изведнъж се появява изложба, уредена от Светлана Куюмджиева. И то уредена в последния момент, тъй като до сега тя не беше потвърдена. Става въпрос за изложба за съвременно изкуство,  включващо инсталации, които ще се коват по новите ни стени с пирони. От друга страна, испанската изложба е договорена по дипломатически път, с посланик, с директора на Институт „Сервантес“ и зам. кмета на  културата на Кордоба, със световните изпълнители в областта на класическата музика – Лора Длорес Гайтан и Марио Хосен.

Изложбата беше предложена на Фондация „Пловдив 2019“, но тя отказа да я финансира и тогава екипът от Кордоба сам създаде проект и я финансира. Преди един месец членовете му пристигнаха в Пловдив, за да огледат залата, договори се роял за концерта, а неочаквано всичките им усилия биват изхвърлени безпардонно, без никакво уважение, без никакво съпричастие.

Нито Куюмджиева ни се обади да ни уведоми, а се намести в чуждото гнездо,като кукувица, нито директорът даде обяснение.

Разместването е правено със зам. кмета Държиков, на когото предоставих изложбената ни дейност две седмици по-рано, въпреки че нямаме подобно задължение. Той би трябвало да знае и за втората изхвърлена изложба – „100х100 пловдивчани“, защото тя е одобрена, спечелила е конкурс и е финансирана от Общината, влизайки в Есенния салон на Пловдив.

- Какво отговори, в крайна сметка, директорът на ГХГ на въпроса защо са премахнати изложбите?

Каза, че не е знаел, че тези изложби са заложени, защото не съм му изпратила заявление  за тях. Какъв е той, че да му пращам молба за случващото се в собствената ни зала? Та ние сме се готвили две години за 2019-та, както всички други културни институции. Никъде не съм получила нито заповед, нито някакво уведомление черно на бяло, че той е директор на новата галерия. Информацията се пусна единствено в публичното пространство по някаква презумпция.

- Създавало ли се е напрежение между вас и Фондация „Пловдив 2019“?

Нямали сме някаква конкретна дилема, но бяхме много разочаровани от това, че отказаха финансирането на испанската изложба, както и че отрязаха по-голямата част от финансирането на нашия международен пленер. Имахме забележки, но като цяло не сме заставали срещу тях. Въпреки това ние се опитахме да им помогнем, за да изпълним слогана „Заедно“. Защото, за нас, Пловдив е кауза, смисъл и любов. Испанската изложба също щеше да е посветена на Пловдив 2019-та. Бяхме готови да я включим в календара на ЕСК. Хората, работещи по нея, дойдоха във Фондацията, запознаха се с Виктор Янков, който отговаря за международните отношения, а изведнъж се оказа, че не е съобщил нищо на Куюмджиева. Просто между тях липсва комуникация. Водеха се преговори с Институт „Сервантес“  да предостави материалите за изложбата на Фондацията, а в това време ги изхвърлят на улицата.

- Какво ще се случи с тези изложби, влизащи в Културния календар на Общината?

Изложбата „15х5“ също отпадна, а тя всяка година е участник в Есенния салон на изкуствата. Никой не знае какво ще се случи с тях. Това е голямата загадка за града ни, която може да се превърне и в дипломатически скандал, защото на тях щеше да присъства и новото културно аташе на Испания, и зам. кметът на Кордоба, и директорът на Институт „Сервантес“. И вероятно се очакват сериозни протести.

- Къде функционира Дружеството до разрешаване на дилемата?

В малката канцелария, която ни дадоха, докато тече строежът на новата сграда. Адаптираме и малки зали, в които продължаваме да развиваме дейност. Последната ни изложба се проведе в Германия, където представихме Пловдив, като Европейска столица на културата. Отношението на посолството и дипломатите беше прекрасно, залата се препълни. Българско представителство също присъстваше в лицето на Вежди Рашидов. Това ни накара да повярваме, че поне навън сме ценени подобаващо.

- Какви са санкциите, заложени в Меморандума при нарушаването му?

Меморандумът завършва с чл. 11, в който пише, че настоящият документ се състои от подписа на Общината и Дружеството в четири еднообразни екземпляра, а страните ще решават възникналите, по изпълнение на меморандума, въпроси, чрез доброволни преговори. При невъзможност за постигане на съгласие, по реда на ГПК – Граждански процесуален кодекс. Т.е. евентуално ще се заведе гражданско дело. Вече имаме и адвокат.

- Подготвили сте и подписка за пловдивската общественост.

Събрали сме хиляди подписа. Има и петиция, в която всеки глас е аргументиран. Градът стои зад нас, той е готов да се бори за художниците си, които имат 106-годишна история. Ако се наложи, ще пуснем и нейно продължение, защото изгубим ли сградата си и дружеството ще се разпадне. Така г-н Тотев ще стане известен като унищожител на пловдивска традиция, защото си въобрази, че светът започва от него.Всичко това рефлектира в годината на изборите и на партия ГЕРБ, от чиито редици е издигнат за кмет.

                        

- Все пак, събитията на ДПХ не са целогодишни. За какво предвиждахте да се използва галерията през останалото време?

Спокойно можем да зареждаме и целогодишно галерията, но сме разхвърляли дейността и в други пространства, за да може през останалото време да приемаме разнообразни събития. Все пак, преди да се открие галерия „Капана“, градът не разполагаше с друга изложбена зала, освен тази на ГХГ. Излагали сме изложби на автори,извън Дружеството, на фотографи, участници в Културния календар. Канели сме експозиции от други градове, както и международни такива. Провеждали са се концерти, изяви на One week, поетични фестивали, театри са репетирали и играли при нас. Който пожелае, може да проведе събитие при нас и мислехме да продължим в същия дух. Докато кметът и директорът на ГХГ твърдят, че залата е подходяща и в нея ще се правят корпоративни събития и експониране на фирмена продукция и икономически форуми.

Още по темата може да видите ТУК

тагове: светлана куюмджиева, снежана фурнаджиева, дпх, галерия, иван тотев, гхг, пловдив, протест, изложба, художници