Топ новини:

Софрони Върбев: Есенните изложби в Пловдив са вече доказан трамплин

15 Юли 2016 коментара Дарина Бойкина;
Софрони Върбев: Есенните изложби в Пловдив са вече доказан трамплин

В последните издания на Национални есенни изложби в Пловдив се наложи една осъвременена визия, за което не малка роля играе дизайна на рекламите материали на отделните проекти – каталог, плакат, дипляна, покана, транспаранти. За трета година дизайнер на бранда е Софрони Върбев, с когото разговаряме за тайните в изграждането на визия на форум за съвременно изкуство от национално значение.

За трета поредна година Вие изработвате визията на Националните есенни изложби в Пловдив. Как се определя визията за подобно събитие?

- Едва ли има правила. Всеки графичен дизайнер определя творческия си подход индивидуално, който често за всяка задача е различен. Аз лично се стремя при визията на Националните есенни изложби да се намери пресечната точка между кураторска идея, уникалост, представителност и малка провокация. Разбира се, че не ми е чужд творческия егоизъм, но в случая предпочитам разпознаваемостта да се изяви чрез споменатите качества, а не с авторска екстравагантност. Но да не забравяме - аз не съм от отбора на участниците, а от организаторите. Бих казал, че и най-малките детайли се изчистват в контакт с куратора.

Какво включва бранда?

- Националните есенни изложби нямат собствено лого, поради което се налага генерирането на изображение, което да "ги изразява". Освен това стилът на куратора Галина Лардева е представяне на творци под единно мото, което обаче ги обвързва философски и логически, а не ги споява механично. В този смисъл брандът основно е продукт на кураторския замисъл, на идеята вложена в иначе сухия термин "мото". Изображението, изразяващо този замисъл съдържа елементи, които в последствие поддържат бранда в различните графични медии - плаката, поканите, каталога, дипляните, транспарантите. Разбира се не на последно място трябва да се спомене и шрифта като неотменна част от бранда. Изборът му е отговорност, защото непознаването на шрифтовата материя и погрешното предпочитание би сринало даже цялата художествена идея.

По какъв начин произведенията на авторите се отразяват върху дизайна?

- Става дума за бранд на събитие, който да се представи чрез графични носители - не за сух информационен афиш. Така, че неминуемо творбите оказват влияние. В някои случаи, когато изразяват дизайнерската идея те могат да се предадат буквално, в други - чрез фрагменти, но могат и да вдъхнат стил без пряка показност. Директното показване на множество произведения, които са изложени елементаризира дизайна и не е препоръчително за висок форум.

Голяма ли е отговорността, която носи един подобен форум за съвременно изкуство и налага ли това ограничения?

- Да не забравяме, че Националните есенни изложби е един от най-старите форуми във визуалните изкуства. Той винаги е бил елитарен и понятието "национален" важи за него с пълна сила. През годините в Изложбите са се представяли много от големите имена на артистична България. Заедно с това, когато става дума за съвременно изкуство не може да не се отчете, че носители на модерното в не малка част са млади хора. Изкуството в световен мащаб се развива динамично и точно младите, може би чрез по-достъпните за тях съвременни медии, съумяват да намерят адекватен стил на художествена себеизява. Това е отговор на въпросите, които изникват при избора на творците, поканени за участие в Есенните изложби. Действително, че този форум вече се превръща в трамплин за творци с доказан потенциал. Съвременното изкуство се изразява чрез различни носители и аз не смятам, че Националните есенни изложби ще застинат в "кавалетност".

Каква е взаимовръзката между графичния дизайн и съвременното изкуство?

- Отговорът е разнопосочен. От една страна графичният дизайн може да изразява, да представя съвременното изкуство. От друга страна самият графичен дизайн може да е форма на съвременно изкуство. И като се имат предвид възможните изяви на графичния дизайн, той се оказва изключително въздействаща част на изкуството понастоящем. Творци като Джордж Лоис, Брадбъри Томпсън, Милтън Глейзър, Алвин Лустиг, Джон Стивънс и много други са оказвали и оказват влияние върху световната визуална култура. 

Как карате студентите си да „мислят“ за визията на един съвременен проект за изкуство?

- Всъщност обучението по "мислене" е един от най-сложните преподавателски казуси. В голямата си част младите творци се концентрират върху виртуозността и качеството на изпълнението, смятат ги за самодостатъчни. Не осъзнават, че те са средство, не и цел. Крайният резултат може да е красива и даже впечатляваща творба, която обаче е куха, изпразнена от съдържание. Това в особена степен се отнася за визията на съвременен проект за изкуство. Там се очертава конфликът между представянето и собствената авторска изява. Би могло да се каже, че това е един особено деликатен проблем в графичния дизайн изобщо - да се отговори на очакванията на публиката или уникалността на артиста да водеща. Често успешното решение е в премерения компромис.

Повече за Есенните изложи през 2015-та година може да видите ТУК

На снимката: Софрони Върбев, фотограф: Таня Върбева

тагове: дизайн, визия, каталог, изложби, пловдив, галерия, преподавател, амтии, студенти