Топ новини:

Стефан Послийски: Пловдив се превръща в декор, а се тупаме в гърдите, че сме построили къща

17 Март 2019 коментара Паулина ГЕГОВА;
Стефан Послийски: Пловдив се превръща в декор, а се тупаме в гърдите, че сме построили къща

Ако Светлана Куюмджиева не подаде оставка, ще вкараме искането като точка в дневния ред в Общинския съвет

Макар Европейска столица на културата да тече и кипи със собствен живот, изглежда проблемите и скандалите около нея не свършват. След като Прокуратурата се самосезира и започна щатна проверка за изразходваните средства по откриването, няколко органзации поискаха оставката на артистичния директор на Фондация „Пловдив 2019“, заради неодобрение на някои от заложените, в програмата, проекти.  Тя от своя страна излезе със съобщение до медиите. в което се казва, че "Пловдив 2019" не трябва да се политизира, защото е несъвместим с политическите страсти, което ние от mediacafe.bg алармираме от няколко години, заради вмешателствата на водещите партии от града под тепетата в живота на Европейска столица на културата. 

Първи с искане за оставка излязоха патриотите от ВМРО, след което ги последваха и от БСП. Ние се срещнахме с общински съветник Стефан Послийски, който е един от основателите и бивш председаетл на Младежко сдружение за Мир и развитие на Балканите (МСМРБ), който също е бил част от студентски съвет към Аграрен университет. Той обясни как се е стигнало до вдигането на доверие от Фондацията и има ли опит за външна намеса във Фондация "Пловдив 2019".

- Г-н Послийски, ВМРО иска оставката на Светлана Куюмджиева по две основни причини – близалките с пловдивските символи и парада на ЛГБТИ от фондация „ГЛАС“. Изброените ли са единствените причини да свалите доверието си от „Пловдив 2019“ или има и други, довели до това решение?

Въпросът е много по-всеобхватен. От три години и половина се занимавам с Фондацията и не само това са причините за искането на оставката. Те са само част от натрупването на нежеланието от страна на общинска фондация и артистичния директор Светлана Куюмджиева да даде информация за това какво правят, какви проекти се оценяват, как се оценяват, какви са техните художествени стойности и, от друга страна, нейното крайно несъобразяване с препоръките на Общински съвет през тези три години и половина. Още от началото на нашия мандат, което беше три години преди да стартира събитието Европейска столица на културата, сме влезнали в детайлите, относно финансиране и стойност на артистичната програма. И виждаме, че нас, в крайна сметка, никой не ни слуша.

Близалките и парадът са само върхът на сладоледа. Зачетох се в идеята на проектите. Няма идея, само някакви тежки приказки, които нищо конкретно не казват. Твърдя, че това е халтура. Освен това, всички политически сили винаги сме били на сходни мнения, много рядко спорим, когато става въпрос за Европейска столица на културата. Тези близалки са пълен кич! Кой го измисли това?!

 

- В официално становище г-жа Куюмджиева каза, че опитите за политически и външни намеси върху програмата на „Пловдив 2019“ са недопустими и проява на цензура и дискриминация.

Да, аз прочетох становището и видях нещо, което много ме притеснява. Първо - ние не сме цензура! Никой не може да ни забрани да говорим! Ние сме част от принципала, част от Общински съвет, част от хората, които гласуват бюджета. Фондация „Пловдив 2019“ не е частен фонд! Тук говорим за публични средства. За средства на държавата, на пловдивчани и за европейски средства. Ние поставяме неудобни въпроси за тази програма, защото, изглежда, има голямо неразбиране какво представлява за г-жа Куюмджиева Европейска столица на културата и какво представлява за всички останали граждани.

Ние критикуваме не само спрямо нашето мнение, но и спрямо всички жалби на граждани, артисти и неправителствени и обществени организации, които сме получавали. Още в началото на мандата предложихме да се допитаме до хората. Да видим какво искат те, като потребители на тези проекти и от там да започне изходната стратегия. За нас е недопустимо да се финансират с огромни средства , събития, на които ще отидат малцина.

Маркетинговият продукт също е слаб. Нямаме информация къде и какво се случва. Тепърва започнаха да се вадят някакви брошури със събитията за всеки месец. Никой от Фондацията не може да разбере, че Европейска столица на културата е проект, който надхвърля рамките на Община Пловдив, в административен смисъл. Той е на Пловдив, България, Европа и света и най-вече на хората! Да почерпят опит и идеи от Матера, ако се затрудняват. Направиха толкова много срещи между двата града и ръководства на проекта. Там, както и в други столици на културата, в които съм бил, има добър, ползотворен, творчески дух. Тук такъв няма!

Да не говорим за формата за кандидатстване на артистите към отворените покани. Двайсет пъти казахме да се опростят. Това са творци, не разбират чак толкова много от такъв тип документация, а и не са длъжни да се занимават с бюрократщина. Сбъркан е начинът, по който се финансира, начинът, по който се работи. Ние не можем да получим един отчет, дори, винаги се намират оправдания. А, ако получим, те са в една хвърчаща страница. Тези разпределени средства са спорни. Утре, ако някой ми търси сметка защо съм гласувал едни пари за глупости? След като ние носим отговорност, значи можем да задаваме въпроси. Не налагаме цензура, а искаме гаранция, че проектите ще донесат успех и ще достигнат пряко тези, които ги ползват. Истината е, че проектите от Културния календар са по-посещавани и носят повече ефект, посещения и художествена и културна стойност, отколкото тези на Фондацията, а се правят с в пъти по – малко средства.

- А защо искате нейната оставка, след като изпълнителният директор на Фондацията е друг и всички кандидатстващи проекти се съгласуват между целия екип и Общината?

Защото тя е човекът, който отговаря пряко за програмата, а, до момента, нямаме продукт. Не забравяйте, че не малко средства се инициират от артистичния директор. Естествено, ако получим отчетите, ще преценим дали да не искаме оставката и на г-н Велчев. Принципно сме предупредили, че искаме винаги, когато има заседания на УС на Фондацията, да ни казват, за да присъстваме и да видим с очите си какво се случва. На последното зеседание, от 19-ти февруари, обаче, присъстват и гласуват отчета и бюджета само административни лица, няма ги членовете от гражданската квота. За нас това е изключително притеснително. На всичкото отгоре, освен в административна зависимост, те са и в пряка политическа зависимост. Всички са от една партия – управляващата. Само отбелязвам – това не се ли смята като политизиране?

- Негативната реакция, от ваша страна, към парада непременно ще доведе до ответна реакция, от страна на ЛГБТИ обществото, срещу партията.

Ние не преследваме тези хора, в частност, за техния личен избор и лични сексуални предпочитания, но не искаме подобни неща да се насаждат, рекламират и парадират в обществото. Още повече да се рекламират и да се провеждат в Пловдив. Пак казвам, че не можем да разберем целта на проекта. Първо се говореше, че ще има манифестация /модерното прайд/, сега, че ще има изложби. Подлудиха целия град, нямате си представа колко народ ни се обажда. В крайна сметка, изкуството и културата трябва да възпитават възвишени цели.

 

Нямаме нищо против сексуалността на хората в техния дом, но това не може да бъде проект на Европейска столица на културата. Нашият народ не е и готов за подобна показност и парадиране. И, за да отговоря на нападките за политическа намеса - и аз мога да кажа, че този парад е с политическа цел!

- Според вас, какъв трябваше да е обликът на Пловдив – Европейска столица на културата?

Отчетите и прогнозите на ОП Туризъм показват, че туристическият поток спада или стои на същото ниво. Т.е. не сме намерили формулата в мениджмънта, която да върши работа.

Според нас, трябваше да се заложи на това, което имаме, да се развие с модерното и да привлечем творци, които могат да направят масова продукция, носеща духа на града и страната ни. Да се наблегне на българските и пловдивските творци. А то какво стана – все едно обслужваме немското модерно изкуство. Няма нищо лошо да се викнат и чуждестранни артисти, но можеха да направят нещо общо с родните.

Трябваше да оправим и инфраструктурата си. Какво се случва с Кино Космос, площад Централен, Тютюневия град? Питаме какво ще се прави в Кино Космос и ни се отвръща: „ще сложим това, онова, тук кафене, там във фоайето еди какви си парапети“. Това някакво студийно дизайнерско портфолио ли е? Какви дейности ще се провеждат вътре, не как ще изглежда, питам! „Не знаем!“… Случва се така, че Пловдив се превръща в един декор, а се тупаме в гърдите, че сме построили къща.

- Какви ще са следващите действия при отказ за подаване на оставката?

Най-вероятно ще вкараме искането като точка в дневния ред за следващата сесия, както и да има извънредна сесия за работата на Фондация „Пловдив 2019“. Винаги съм заявявал, че можем да правим комисии всеки ден и сесии всеки месец, за да разискваме и решаваме проблемите във Фондацията. Ще действаме така, за да спасим Европейската столица на културата, защото, към момента, нищо не се случва. Аз така и не си спомням, кой избра и наложи г-жа Светлана Куюмджиева за авторитет и капацитет. За ръководенето на едно такова грандиозно събитие като Европейска столица на културата се изисква да представиш автобиография, опит, концепция и стратегия. Ние това, общинските съветници, не сме го виждали. Ето един интересен въпрос, върху който трябва да се помисли.

тагове: Стефан Послийски, Светлана Куюмджиева, Пловдив 2019, Европейска столица на културата, Общински съвет, Кирил Велчев