Топ новини:

Виктор Бойчев: След ремонта, кукленият театър е с най-добрата звукова картина в Пловдив (СНИМКИ)

08 Февруари 2019 коментара Паулина ГЕГОВА;
Виктор Бойчев: След ремонта, кукленият театър е с най-добрата звукова картина в Пловдив (СНИМКИ)

Dържавен куклен театър Пловдив ще се сдобие с ново бижу – открита сцена за детски представления 

На 2-ри февруари се откри новият сезон на Държавен куклен театър Пловдив, който, най-накрая, обнови изцяло салона си. Ремонт, чакащ да се осъществи години наред. Е, чакането си заслужаваше, защото, вече, Пловдив може да се похвали с най-професионално оборудвания куклен театър в страната. Ремонтът го поставя, дори, в челните редици на театрите за възрастни, с европейските стандарти, по които е изпълнен, и с допълнителни седалки за хора с нарушени двигателни способности. 

Истината е, че изкуството може да търпи много поражения и нищета, но заслужава да вирее в обгрижвана среда, за да може да предлага на зрителите си най-доброто, на което е способно. Пловдивските кукленици предлагаха най-доброто от много време насам, но сега и те ще се чувстват оценени. 

Срещнахме се с директора на Държавен куклен театър Виктор Бойчев, за да ни разкаже повече за новите промени в салона, както и за тези, които тепърва предстоят. 

Г-н Бойчев, как се задейства процедурата за ремонт на театъра?

Първата ми докладна към Министерството, Областната управа  и Общината, за финансиране, бе през 2008 година. Нещата много се проточиха, но с времето успях, с подкрепата на кмета Тотев, да го изпълня. През 2017-та и началото на 2018-та минаха съгласуванията на всички проекти в Община Пловдив и НИНКН  и в средата на  2018-та започнахме ремонтната дейност. Част от бюджета идва от Министерството на културата, част от Община Пловдив. Общата инвестиция възлиза на над 1 млн. и 300 хил. лева.

Минахме през обществени поръчки, обжалваха ги, но, в крайна сметка,  спечели софийската фирма изпълнител „БК Груп 98“. Ремонтът включва фоайето, цялостно обновяване на залата и сцената, всички подземни помещения, двора, заедно с бившата камерна зала, която сега е преповторена като стени, ще поставим подвижен покрив и тя ще се превърне в една напълно нова, „открита сцена под звездите”.

Какви са промените в основната зала?

Сменихме изцяло озвучителната и осветителна техника. Нови, модерни прожектори, нови линии към пулта  „Елемент 260“ и нови линии с компютър към „Allen&Heath“ с 24 канала. Навсякъде на сцената е оборудвано с микрофони. Големият проблем на звука е интерференцията на вълните, тогава се получават наслагвания и изкривявания. Затова в горната част на залата има дифузери, които го разпадат в диапазона на 800 Hz. Салонът е с перфектна звукова картина. Няма друг такава, в Пловдив, която да обхваща всеки ъгъл и всеки ред. Първо, защото още навремето е пресметнат много точно. Второ, защото е с добър наклон, ясна визия, неравноделен таван. И трето, защото облякохме стените с акустичен кнауф, с дупки, а зад него сложихме каменна вата. Това означава, че излизащият звук от залата навън, през тези дупки на предстенната обшивка, се разпада във ватата до 0, като се превръща се в топлина и не се връща обратно, за да се сблъска с другия звук.

Самата сцена е настлана наново, защото на места имаше проблеми. Работено е по преразпределянето на местата, настилките, стените. Долната част е реконструирана изцяло. Оказа се, че е на гредоред, който на места подпряхме, а на места възстановихме. Остава довършителната работа в мазето. Седалките също са подменени. Предишната им бройка бе 136. Сега са 139, плюс добавени две инвалидни места за хора с инвалидни колички.

Разкажете ни повече за откритата сцена.

Дворът разполага със зона, която аз наричам детски атракционен кът – ще бъде със сцена и места за сядане. Освен бившата камерна зала, в помещенията в театъра ще има кафене, ресторант, пълноценна кухня. Тях ги развиваме в мазето, сутерените, надземните помещения и бившата дърводелска работилница. Бъдещата открита сцена ще служи както за представления, така и за анимация, рождени дни, игри, партита, гостуващи трупи. Ще се превърне в чудесна придобивка за фестивала „Двама са много, трима са малко“, защото не всяко представление е подходящо за улицата. Някои се нуждаят от гръб, но не от затворена зала. Тази година, обаче, фестивалът няма да се състои. Той ще се завърне през 2020 година. 

Кога ще отвори тя и ще функционира ли през летните месеци?

Очакваме това да се случи през месец май. Знаете, че една от основните функции на театрите е да работят в есенно-зимния период. Те не работят през лятото, тогава са отпуските, а и хората не искат да се затварят по салоните, затова го наричаме „мъртъв сезон”. Но обмисляме възможността отворената сцена да се използва и през топлите месеци. Тогава и доходът на театъра и артистите ще бъде различен. 

В сутеренните помещения стените са с характерния пловдивски тип строителство, за края на по-миналия и началото на миналия век – камък, тухли, камък (прилича на старите крепостни стени). Ние разкриваме и запазваме основите в първоначалния им вид, като планът е да  превърнем  част от помещенията в „музейна сбирка” с кукли и реквизит от фонда на театъра. Ще наредим куклите „в основите” от основаването на институцията. Така, децата ще могат да се докоснат до историята ни.

Кой е специалният нов проект, който ще се развие в Кукления театър през 2019-та?

Работим по проект, подкрепен от ЕСК „Пловдив 2019“ и EU-Japan fest. Това е японска фондация, която се финансира от всички големи японски предприятия и частни бизнесмени. Тя изнася японско културно съдържание и непознати японски традиции извън територията на „затворената”, в културно отношение, държава.

Нашият проект е двустранен. От една страна, пресъздаваме една от най-старите японски легенди за основаването на империята и първия император. От друга страна, вкарваме хореография, кукла по образец на традиционния японски куклен театър Бунраку, с „разказвач”, който, не само, разказва цялата история, но и играе всички образи. Характерно за този театър, като и за Кабуки, е визуализирането на „преминаване ” на дух в куклите и актьорите, за да ги превърне от мъртва материя в живи герои. Нарекохме проекта „Духът на японската кукла“. В български вариант легендата е преразказана от Николай Райнов. Режисьор е Елена Панайотова, а премиерата се предвижда за 21 април.

По случай този международен обмен, през септември, ще пристигне демонстративна група от Национален театър Бунраку, Япония, разположен в Осака. Ще пристигнат и артисти от театър за съвременен куклен театър „Пук“ - Токио, които ще ни запознаят с по-модерните традиции на японското сценично изкуство. 

Фотографии: Виолета Динчева

тагове: куклен театър, зала, пловдив, актьори, реновиране, пловдив, култура, звук, проект, представления