Топ новини:

Наемателят - чужденците в пустинята на собственото си познание

01 Юни 2018 коментара Весела ГАНЕВА;
Наемателят - чужденците в пустинята на собственото си познание

Радина Думанян, Добрин Досев, Тодор Дърлянов и Димитър Банчев отново ни изненадват приятно в една сериозна постановка за комуникацията между самите нас

За първи път в 12-годишната си история фестивалът Черната кутия откри с премиерна постановка на Драматичен театър Пловдив

Един от най-дългоочакваните театрално-музикални фестивали под тепетата - „Черната кутия“ бе официално открит в Пловдивския драматичен театър с постановката „Наемателят“ или „Владимир“ на словенския драматург  Матяж Зупанчич.

30-ти май, четвъртък вечер, по традиция този ден в Пловдив е запазен изцяло за международния фестивал "Черната кутия". Преди началото Камерната сцена бе тържествено огласена от заместник кмета на община Пловдив Александър  Герджиков, любезния домакин в лицето на Кръстю Кръстев и големия писател и организатор Недялко Славов.

„Черната кутия“ залага на интересните и търсени импровизации в театъра и танцувалното изкуство​. Горди сме, че сред култовите храмови места, където се  състои кутията, е и Драматичният театър Пловдив“, сподели авторът на Камбаната пред препълнената камерна залата. 

Действието в „Наемателят“ започна леко и ведро, характерно за студентския безгрижен живот. В пъстрия и безпроблемен свят на тримата  приятели (Тодор Дърлянов, Радина Думанян, Димитър Банчев), настъпва време за промяна. Новостите започват да се настаняват в живота им след пристигането на  новодошлия наемател (Добрин Досев).

Последва  преобразяване, което можеше да бъде проследено в поредица метаморфози у героите – те се превръщаха от безгрижни младежи в интровертни личности, осмислящи своето бъдеще. Видимата причина за случилата се трансформация беше личността на Владимир (наемателят). Той провокира своите съквартиранти с всевъзможни психологически подходи - от задаване на лични въпроси до реновиране на целия апартамент. Настроението на героите се променя с подобренията в интериора. Апартаментът изобразяваше както център на съществуване на всеки един от тях , така и затвор, в който криеха дълбоко пазени страхове.

Психологическата мотивация е брилянтно представена от актьорите. Играта им едновременно увлича, както със своята крайност и  действеност, така и предизвикваше размисъл за смисъла на човешкото съществуване. Отнася ни в детството и приятелите, провокира опознаването на собствената  психика и възприятие.

Темите, поставени пред зрителя, са неизброими, тъй като персонажите  са далеч от изпитаните схеми: калейдоскопично променящи се и предизвикателни на сцената. Теми, които вълнуват всеки мислещ човек, живеещ в епохата на постмодерното. Безграничните възможности на консуматорското общество объркват младия човек, дезориентират го и той губи себе си.

Постановката интерпретира и голямата тема за непознаването на човека до нас, за липсата на интуитивни усещания за другите и разрушаване малко по малко на личността. Идеята за затвореното общество и оскотяването на човека  също не може да бъде подмината. Ако човекът бъде капсулиран единствено в себе си , дали ще опознае някога своя собствен свят и този на близките си?

Дълбоко потисканата агресия на миналото избуява и заразява околните до такава степен, че съквартирантите се превръщат в чужденците в една пустиня на настоящето. Място, в което всеки витае без посока и без особени ориентири за духовното пространство, в което се намира.

Ако търсите лесното забавление и непрестанен двучасов смях, „Наемателят“ не би могъл да ви го достави. Но ако имате нужда да се поспрете и замислите за важните теми във вашия живот, да достигнете до познание за самите себе , за обществото , в което живеете, постановката ще задоволи всеки търсен интелектуален стремеж към опознаване на света, в който живеем.

Не пропускайте и другите събития от програмата на „Черната кутия“, които може да проследите само в mediacafe.bg

Фотограф: Георги ВАЧЕВ

тагове: театър, постановка, чужденци, култура, театър, убийство, студенти, наемател, съквартиранти