Топ новини:

Сцена на кръстопът е! „Руски мармалад“ откри тържествено фестивала (СНИМКИ)

11 Септември 2017 коментара Илия ДИМИТРОВ;
Сцена на кръстопът е! „Руски мармалад“ откри тържествено фестивала (СНИМКИ)

„Руски мармалад“ е пиеса за съвременния руски свят

Не само героите, но и самите особености на действието, идват от руската традиция, за да бъдат хвърлени в борбите на съвремието

21 години поред на 10-и септември в Пловдив се случва събитие, за което не е нужна особена реклама, не трябват билборди и фанфари. Всеки, който веднъж се е докоснал до привилегията на театъра знае, че започва най-големият театрален фестивал у нас – „Сцена на кръстопът“.

Час преди откриването на фестивала с премиерното представлние на Драматичен театър Пловдив – „Руски мармалад“, желаещите да бъдат част от тържественото откриване бяха посрещнати от музиката на Big band Plovdiv. Гости на спектакъла бяха и зам. – кметът по културата – Александър Държиков, зам. министърът на културата – Амелия Гешева, както и основните партньори на фестивала - КЦМ АД и Роза импекс.

Над 200 артисти, 18 театъра, 23-ма автори, представления от 9 града и 4 държави ще минат през сцената на Драматичния театър през следващите две седмици.

По традиция „Сцена на кръстопът“ се открива с представления на Пловдивския театър. Тази година едно ново за българската театрална сцена заглавие „Руски мармалад. Post Chekhov” получи своята премиера пред публика. Автор на пиесата на Людмина Улицкая, а режисурата е дело на едно от имената в съвременния руски театър – Владимир Гурфинкел. Той, заедно с екип руснаци, работят с трупата на пловдивския театър, за поставят един съвременен руски свят пред очите на българската публика.

В „Руски мармалад“ взимат участие познатите ни лица от пловдивската сцена – Стефан Попов, Маргита Гошева, Анелия Ташева, Добрин Досев, Елена Кабасакалова, Венелин Методиев, Радина Думанян, Милена Георгиева, Красимир Василев и Елена Атанасова. Сценографията и костюмите са от Ирена Ярутис. Музиката е дело на Виталий Истомин, а хореграфията от Татяна Безменова. За въздействащото осветление се е погрижил Евгений Ганзбург.

На пресконференция с журналисти преди официалната премиера, режисьорът Владимир Гурфинкел разказа за особеностите на поставянето на една пиеса в друга страна и за очарованието си от пловдивските актьори.

Това, което ще видите днес, е резултат от безумни постъпки. Кръстю Кръстев, заедно с Александър Секулов ме убедиха да дойда в Пловдив, аз дори не знаех това географски къде се намира. Да пътувам сам до тук беше ужасно безумие. Другото безумие беше да вземеш руска пиеса, защото в началото се усвоява националното, после възникват други вибрации. На мен ми беше изключително занимателно да приведа Улицкая, която се занимава с руската култура, към съвсем друг способ на взаимоотношения с публиката. Това е игра на тъмно. Защото всичко на сцената се крепи върху взаимодействието със зрителя. Аз не знам той на какво ще се смее, не мога да предположа от какво би се разплакал. Спектакълът е сложен по отношение взаиодействието си със зрителя.

Гурфинкел не скри и възхищението си от една актриса, която според него се отличава от всички – Маргита Гошева.

Всички тези актьори идеално паснаха на тази пиеса. Тази трупа е способна на много. Но една актриса се явява изключение от правилото. Чисто на физиологично ниво възприема литературата. Често актьорът я приема чисто интелектуално и е много рядко, когато някой приема литературата чрез чувствата си и чисто телесно. В този спектакъл това е Маргита Гошева. Тя е голямо откритие, защото изкуството трябва да въздейства не интелектуално, а чувствено.

„Руски мармалад“ е пиеса за съвременния руски свят. Не само героите, но и самите особености на действието, идват от руската традиция, за да бъдат хвърлени в борбите на съвремието. ПостЧехов пиесата поставя въпросите за миналото и как модерният човек се помирява с него. Действието се случва в стара родова къща, която носи спомените, наслоила е обичта и разделите на всички живяли в нея, но в един момент става ненужна на почти всички от съвременните ѝ обитатели. Този изначален конфликт поставя героите в ситуации, в които каквото и да предприемат, изглежда някак безсмислено. Разпокъсано между изгниващата, но пък неотменна традиция и лъскавото, но чуждо съвремие, едно обикновено руско семейство някак трябва да продължи да живее.

Втората премиера на Драматичен театър – Пловдив за този сезон и част от фестивалната програма на „Сцена на кръстопът“ е днес (понеделник) то 19:30 в Камерна зала с пиесата на испанския драматург Хуан Майорга, режисирана от Крис Шарков – „Момчето от последния чин“.

Снимки: Илия Димитров

тагове: сцена, кръстопът, театър, пловдив, руски, мармалад, чехов, русия, драматичен