Топ новини:

3D Анимацията – най-популярното изкуство

12 Март 2014 коментара Тони Тодорова;
3D Анимацията – най-популярното изкуство

Анимацията е нереално изкуство, съществуващо повече от век. Но една нейна сфера се разви с изключителна скорост. Става дума за 3D анимацията, която завзе киноиндустрията с невиждана бързина вече близо 20 години. Зад тази технология стои огромен екип от професионалисти, влагащи талант и знания, създавайки от нереалното – реално.

За моделирането, текстурите и дизайна на анимацията, както и за цялостния труд по създаването й ни разказаха студенти изучаващи 3D Анимация в Универистета на Дънди, в Шотландия в следващите редове..

)

Как се заражда една идея за анимация?

Първоначалната идея може да дойде спонтанно, но почти винаги тя не оцелява до края. Анимацията отнема дълга подготовка както всяка друга медия свързана с киното. Поради дългия период на работа е сигурно, че идеята ще се измени и ще еволюира в нещо по-добро, защото други идеи изникват в процеса на пре-продукцията.

3D анимацията напоследък е много нашумяла в киноиндустрията, какво я прави толкова специална?

Ами това може да се каже, че е млада технология, която съществува от около 20 години, а анимация се прави повече от век. Така че както всяка нова технология е нормално да нашумее в изгряващите си години. Разбира се, реализма допринася за популярността на формата. Едно измерение по-близо до наблюдателите, героите могат да изглеждат много по-живи и следователно да въздействат повече на зрителя. Всичко това е илюзия, защото в края на деня 3D анимацията е пак представяна в 2D формат. Това е лимитацията на кино технологиите в днешно време.

Колко труд стои зад един пълнометражен 3D филм?

Много повече отколкото зад игрален филм, защото работим с неодушевени предмети, а трябва да излъжем публиката, че те са одушевени. Работата е бавна и изисква разбиране и търпение. Не бихте си и представили колко разнообразни специалности трябва да работят заедно, за да постигнат една такава продукция.

Искате да кажете, че екипа е огромен?

Да, всичко започва със 2D артисти и дизаинери. Огромна част от 3D анимацията всъщност бива решавана с лист хартия и молив. Биват изработени дизайна за героите и обстановките, както и цветовото усещане на анимацията във всяка различна сцена.

Също се изработва и дъската на историята – представляваща комикс, показващ всички сцени и случващото се в тях. Всичката тази работа започва с концептуално изкуство, което нахвърля първите визуални идеи и всичко след това подлежи на обработка и промени. Анимирането е всъщност много малка част от целия процес, през който се преминава. Преди това, екипа, който се занимава с моделирането на героите и обстановките предоставени от 2D артистите трябва да съгради всичко в 3D програмите. След, което художници рисуват и доизграждат текстурите на всичко моделирано. Още дори не можем да започнем анимирането, защото трябва да се изгради първо функциониращ скелет за всеки персонаж, който после трябва да се слее с модела, което звучи по-лесно отколкото е в действителност.

Предполагам, чак сега идва реда и на аниматорите?

 Точно така. Чак сега идва реда им да започнат работа и след тях следва още дооформяне от композитори, които не композират музика, а композират самата анимация и всичко в нея. Отделно цял екип се занимава само със звуците от анимацията и актьорит, които озвучават персонажите. Забравих дори да спомена писателите и екипите, които се занимават със светлината и динамиката – динамиката представлява анимация на частици, която е свързана с програмиране, например валенето на дъжд в Анимация. Като цяло екипа на една анимация представлява съвкупност от много екипи специализирани в отделни области, но които трябва да работят заедно, за да съградят одушевената илюзия, която зрителя наблюдава.

Кои са най-добрите програми за моделиране?

Специално за моделиране ние в университета ползваме Maya, която е универсална програма за изграждане на анимация – следователно се занимава с всички аспекти на 3D анимацията като моделиране, ригване (термина използван за създаването на скелетите за анимиране) текстури, анимиране, динамики и т.н. Разбира се ако говорим за специфични специалности като моделиране има много по добри програми, поради единствената причина, че се занимават само с определената специалност. Такава програма е MudBox. Tя е специално за моделиране и текстури и затова е най – добрия избор. Често изграждаме началния облик на моделите в Мaya и след това ги довършваме в MudBox.

Какъв вид образование ти е необходимо, за да си с професия Аниматор?

Aми професия аниматор включва всички специализации, които споменах в по-предходни въпроси. Образованието или по-точно дипломата не би могла да ти даде нужното сама по себе си, за да навлезеж в индустрията. Трябва да се доказваш, за което се изисква талант и знания, които ако ти сам не развиеш трудно една хартия би могла да ти предостави.

Скъпо изкуство ли е това?

Интересен въпрос е това, защото трудно се намира работа в днешно време за каквото и да било, но анимацията и видео ефектите са високо платени длъжности. Все пак правим нереалното реално нещо, което в днешно време се цени доста.

Чрез 3D умира ли 2D?

Със сигурност не умира, защото голяма част от подготовката на една 3D анимация се крепи на работата на художниците и дизайнери, които работят по нея. Всичко винаги започва на хартия. 2D анимацията е в основата на всяка 3D продукция.

Кои са най-големите компании за 3D анимация?

Най – големите са и най – известните, така че всеки вероятно ги познава. 3D анимацията за филми е най- развита в Щатите като най – големи имена са Дисни, Пиксар и ДриймЛъркс.

Какво развитие й предстои?

3D анимацията като цяло не се използва в днешно време само за развлечение под формата на филми. Приложенията и може да се каже че са безкрайни. Използват се аниматори, за да създадат симулации на недостъпни места в инженерството и архитектурата най – вече при правене на тунели и канализации. Навлиза и в медицината, където протези и други подобни се моделират на 3D програми. Не бихте се и замислили за какви неща се ползват аниматори, но дори на голямо събитие като футболен мач или изказване на политическа личност предварително аниматори създават симулации, за да видят как различни персонажи биха реагирали за по-лесно предотвратяване на инциденти.

Кои са най-големите имена в анимацията?

Със сигурност едни от най- познатите на всеки аниматор са братята Дисни( Уолт Дисни и Рой Дисни(Roy Disney))- основатели на компанията Дисни и също така Ед Катмъл (Ed Catmull) създател на първата 3D анимация (представляваща лявата му ръка), основател на студио Пиксар и сегашен директор на Дисни.

Кои са най-добрите персонажи?

Това е доста обширен въпрос, защото в света на анимацията има безброй много различни герои. Може би едни от персонажите, които най-много са се докоснали до сърцата на хората са и едни от най- добрите. Мисля че в този случай няма как да не споменем “Wall-e”-Pixar (малкото роботче, което трогна всеки човек, който го е виждал) и Carl дядото мечтател, който се бори да изпълни пътуването на живота си, в памет на неговата любима-от анимацията на Пиксар “Up”.

3D анимацията само за деца ли е?

Не мисля, че анимацията като цяло е само за деца. Като всеки филм и анимационния разказва история, която може да се докосне до сърцата на големи и малки. Въпреки че много анимации учат децата на морални и нравствени ценности не е лошо и възрастни да си припомнят важните неща в живота и да преоткриват детето в себе си.

Какъв е бюджетът на една анимация?

В по предходен въпрос обяснихме колко много различни специалности може да участват в голяма продукция. Така че поради огромния екип, който е нужен, за да се завърши всичко в срок, бюджета на една голяма анимация може да надхвърли няколко десетки милиона. Като пример: бюджета на “Frozen” новата анимация на Дисни е с размер около 150 милиона долара, но само в Америка в първата си седмица анимацията изкарва двойно бюджета си по кината.

тагове: 3D анимация, кино, индустрия, компания, моделиране, герои, история