Топ новини:

„Чамкория” на Милен Русков – между историческото и художественото (СНИМКИ)

21 Септември 2017 коментара Илия ДИМИТРОВ;
„Чамкория” на Милен Русков – между историческото и художественото (СНИМКИ)

„Където можете да бъдете верен на факта, добре е да бъдете верен. Където не можете да бъдете верен, понеже това е нефункционално спрямо книгата ви, трябва да изберете функционалното спрямо книгата ви, понеже това е художествена литература и художествеността е най-високият критерий.“

Три месеца след като Милен Русков препълни Камерна сцена на Драматичния театър с последния си роман „Чамкория“ в рамките на фестивала Пловдив чете, авторът и книгата се завърнаха пред пловдивската публика. Като част от литературната платформа „Код червено: литература“, Милен Русков влезе в разговор с читателите, вече прочели романа и открили своите въпроси за историческото и художествено повествование, за чудния и безкрайно смешен ум на главния герой Бае Славе и за всичко, което формира един роман като „Чамкория“. 

Романът „Чамкория“ разказва 20-те години през погледа на един обикновен шофьор на омнибус по маршрута София – Чамкория. Бае Славе е на средна възраст, женен с 3 дена, недоволен от живота си широк социалист и професията му по чуден начин го свързва с едни от най-страшните събития в България през 20-те години, с хора от двата враждуващи политически лагера – Военния съюз и нелегалната съпротива – комунисти и анархисти. Сред всичко това Бае Славе, размишлявайки за нещата на своя шопски диалект, иска просто да живее нормално, което поражда голямата му драма и големия смях, които въображението и таланта на Милен Русков превръщат в една от най-продаваните книги това лято.

„София-Чамкория е най-стандартният маршрут, по който един междуградски шофьор би могъл да мине. Бае Славе е широк социалист, понеже широките социалисти винаги са се намирали между двете противодействащи страни. Понякога се оказват ту от едната, ту от другата страна на някакъв проблем. Интересни са като мислене. За да може героят на тази книга да попадне и при двете страни, да бъде въвлечен в най-мрачните тайни и на двете страни, той не трябва да бъде от нито една от тях. Трябва да бъде такъв, че нито една от двете страни да няма особени възражения към него. Широките социалисти са точно такива. Това им позволява да бъдат гледани с доверие и от еднити и от другите.“

Един такъв герой се ражда просто от една снимка. Това е снимката на корицата на книгата. Омнибус, спрял на някакъв път, пълен с пътници и шофьорът, подпрял се на волана. С вид на „софийски градски тарикат“. Цялостен и завършен образ, който Милен Русков започва да изгражда от един въобразен монолог на героя.

„Като го видях на снимката, ми хрумна много смешен диалог на този човек, в който той се оплаква от семейството си, от децата, от работата. Записах го и постепенно се избистри образът на героя – как би говорил, как би реагирал в определени ситуации, как би размишлявал. Как този човек успява да се озове сред тези хора и събития? Той има кола, която трябва на всички тия хора. Няма как да е буржоа – буржоата няма да бъде шофьор, не е и фабричен работник – няма да стане комунист. Не е и предприемач – няма да бъде от Демократическата партия. Той е точно един дребен частник с много несигурно положение – типичен широк социалист.“

Сред Чамкория в галерия U-PARK публиката успя да види и новите издания на романа Възвишение, издадени по повод предстоящата му премиера на 10 ноевмри.

Още за последния роман на Милен Русков може да видите ТУК

тагове: роман, представяне, чамкория, филм, възвишение, среща, писател, русков, пловдив, код червено